سبک سخن فخر الدین عراقی در لمعات
نویسندگان
چکیده
عراقی شاعر ی سخنور و شارحی هنرمند است که علاوه بر توانایی در شعر های پرشور و حال عارفانه، در نثر شاعرانه و بیان هنرمندانه مفاهیم بلند عرفانی، نمونه ای عالی و قابل توجه ارائه داده است. لمعات عراقی در عین بیان و تبیین اندیشه های عمیق عرفانی ابن عربی، نثری شاعرانه و جذاب ارائه می دهد که محصول پختگی و کمال نثر فارسی در قرن هفتم است. نثری که همچون شعر، مجال آن را یافته تا مضامین و اندیشه های بلند عرفانی را در خود جای دهد. در این مقاله کوشش شده است تا ویژگی های سبکی لمعات عراقی و اندیشه های والای آن، پیش چشم نهاده شود.
منابع مشابه
سبک سخن فخرالدین عراقی در لمعات
عراقی شاعری سخنور و شارحی هنرمند است که علاوه بر توانایی در شعرهای پرشور و حال عارفانه، در نثر شاعرانه و بیان هنرمندانه مفاهیم بلند عرفانی، نمونهای عالی و قابل توجه ارائه داده است. لمعات عراقی در عین بیان و تبیین اندیشههای عمیق عرفانی ابنعربی، نثری شاعرانه و جذاب ارائه میدهد که محصول پختگی و کمال نثر فارسی در قرن هفتم است. نثری که همچون شعر، مجال آن را یافته تا مضامین و اندیشههای بلند عر...
متن کاملنمود وحدت وجود و وحدت شهود در لمعات فخرالدین عراقی
وحدت وجود و وحدت شهود از مفاهیم معروف در عرفاناند که بحثهای گوناگونی دربارة آنها صورت گرفته است و دانشمندان و عارفان مختلف، نظرات و تعاریف گوناگونی در رابطه با آنها ارائه کردهاند. برخی وحدت وجود را مقامی عرفانی دانستهاند که از مقام وحدت شهود برتری دارد و برخی دیگر به اصالت وحدت شهود رأی دادهاند و عارفانی نیز در آثارشان این دو را یک مفهوم با تعاریفی متفاوت دانستهاند. از آنجا که فیلسوفان و ...
متن کاملردیف در سبک عراقی
ردیف حاصل تکرار است و از دیر باز تاکنون برای اهداف گوناگونی مورد توجه قرار گرفتهاست. هر چه شعر فارسی مسیر تکامل را طی میکند، از ردیفهای ساده در میگذرد و از قصیده سرایی سبک خراسانی، گرایشی به غزلسرایی که سرشار از عواطف و احساسات و نیازهای انسانی است، نشان میدهد و هر چه دامنة غزل گسترش بیشتری مییابد، بسامد ردیف چشمگیرتر میشود و شاعران سبک عراقی برای نمایش قدرت طبع و قریحة ذاتی خویش، ردیف...
متن کاملنسبت تألیفات بلاغی شرف الدین رامی با اشعار سبک عراقی
وقتی از بلاغت در سدۀ هشتم هجری و هم زمان با دورة رواج سبک عراقی در شعر پارسی سخن به میان می آید توجه به شرف الدین رامی و تألیفات بلاغی وی ناگزیر است. از رامی سه اثر در بلاغت بر جای مانده است: تحفة الفقیر یا بدایع الصنایع، حقایق الحدایق، و انیس العشاق. مشخصة کلّی این آثار، مانند دیگر آثار بلاغی سده های هفتم تا نهم هجری، عمدتاً، تقلید ها و تحریر هایی است از کتاب های بلاغی پیشین، یعنی آثار رادویانی،...
متن کاملتشبیه مرکب در غزل سبک عراقی
بررسی و نقد و تحلیل تشبیه مرکب و بحث درباره ی انواع آن در غزل سبک عراقی, می تواند راهگشای علاقمندان به مطالعات ادبی جهت فهم بهتر آثار غنایی این دوره باشد. تا آن جا که بنده کنکاش نموده است، تحقیق مستقلی در این زمینه از سوی محققان صورت نگرفته است. بنابراین به منظورتحقق این هدف10% غزل های دوازده شاعر معروف و مؤثر این دوره (به جز غزلیات مولوی که به سبب گستردگی بیش از حد به 5 % بسنده شده است) مورد م...
متن کاملتصحیح از نظر جامی و کارکرد آن در شرح لمعات عراقی
از مسائلی که در حوزۀ ویرایش نسخ خطی جای تحقیق دارد نگاه قدما به اختلاف نسخههای متون فارسی است، مبحثی که کمتر به آن پرداخته شده است و پرسشهای بیشماری دربارۀ آن بیپاسخ ماندهاند؛ پاسخهایی که بخشی از فرهنگ مغفولماندۀ ما را نشان میدهند و چه بسا در تصحیح انتقادی امروز به کار آیند. ما در اینجا مواضع انتقادی جامی دربارۀ اختلاف نسخ لمعات عراقی و بازتاب این تفاوتها را در شرحی که بر آن ن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۲۹-۵۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023